25N: saps què diuen les cançons que cantes?

El poder transformador de la música


Bon dia a tots i a totes!

Us volem comentar un projecte creatiu i educatiu que hem fet l'alumnat de 1r i 2n de batxillerat de l’optativa de música en relació amb el 25N i, com us podeu imaginar, estava relacionat amb la música!!

L’activitat era per grups i consistia a triar una cançó amb expressions, frases o contingut masclista per modificar-la i aconseguir una versió més respectuosa.

Abans de començar amb la reescriptura, cada grup va analitzar un article relacionat amb el contingut masclista de les lletres de les cançons. Aquell anàlisi ens va permetre comprendre millor com alguns missatges els normalitzen i com la música pot reforçar estereotips o, al contrari, convertir-se en una eina de canvi.

Us demanareu quines cançons vàrem transformar… aquí us deixam el llistat: Mandanga Style (Amador Rivas), Every Breath You Take (The Police), La Macarena (Los del Río), Don Federico (cançó popular infantil), Cuatro babys (Maluma), La mataré (Loquillo), Com t'atreveixes a tornar? (Morat), Devuélveme a mi chica (Hombres G) i Qué vas a hacer hoy? (Omar Courtz). Estils ben diferents perquè es tractava de comprovar que el masclisme no afecta només a un gènere musical: està a tots!!!

Reescriure la lletra ens va fer pensar en com la música pot normalitzar missatges negatius sense que ni tan sols ens n’adonem. Aquest procés va ser, sens dubte, un dels moments més divertits del projecte, tot i que el treball no tractava només de canviar paraules, sinó de reflexionar sobre l’impacte que té el llenguatge en la música i en la cultura.


Treballar en grup ens ha fet riure, debatre, per finalment posar-nos d’acord durant la creació. No només vam aconseguir una versió alternativa de la cançó, sinó que també vam desenvolupar habilitats de treball en equip. Els treballs es varen exposar a classe i, al final del projecte, vàrem cantar la nostra versió al grup de classe. Va ser molt graciós quan els grups van cantar les cançons modificades a classe! Hi va haver qualque grup amb coreografia i un altre que es va animar i va interpretar la cançó sense karaoke: tocant i cantant a la vegada!!

Aquesta activitat ens ha fet escoltar la música amb una “mirada” més crítica per no normalitzar comportaments masclistes, ens ha ensenyat a analitzar amb perspectiva de gènere, a qüestionar missatges que donem per fets i, sobretot, ens ha permès gaudir d’una experiència creativa. Ha estat interessant, educatiu i molt entretingut, i ens quedem amb la satisfacció d’haver creat alguna cosa pròpia i significativa.

Qüestionar allò que escoltem és un pas important per fomentar una visió més conscient, igualitària i responsable. Reflexionar sobre allò que escoltem és clau per construir una societat més justa.

(Si teniu curiositat per accedir als treballs, li podeu demanar a la nostra professora Eva P… els vídeos nostres cantant els reservam per nosaltres!!)

Article fet per l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat de les optatives de Música








Comentaris