Bon dia, som na Zoé de 4t i m'agradaria donar a conèixer un poc més la tasca del departament d'orientació dins el centre. Per aquest motiu he fet aquesta entrevista, esper que us sigui d'utilitat!
- Quin és el vostre paper a la nostra escola i com ajudau als estudiants?
Formem part del departament d’orientació que està format per diferents professionals: mestres d’audició i llenguatge, de pedagogia terapèutica, professorat d’àmbit, auxiliars tècniques educatives, d’entre d’altres. La nostra tasca com a orientadors/es i PTSC (educadora social) als centres educatius consisteixen en acompanyar tant a l’alumnat com al professorat en la millora dels processos d’ensenyament – aprenentatge, atenció a la diversitat, vulnerabilitat social, absentisme escolar, potenciar els processos d'autoestima, autoconeixement, orientació acadèmica i professional, de gestió emocional, resolució de conflictes i millorar la convivència dins el centre. Assessoram també a les famílies i ens coordinem amb serveis externs per tal de fer feina de forma conjunta per millorar la nostra intervenció.
- Quins són els reptes més comuns que enfronten els estudiants a l'educació secundària i com podeu ajudar-los?
S'enfronten a decisions de vegades difícils i complicades en relació als seus estudis i del seu futur professional. Ajudam a millorar les eines personals per tal de reduir la pressió social respecte a aquestes decisions i sempre fent referència a les fortaleses i capacitats individuals. No només s’enfronten a reptes purament acadèmics o professionals, sinó també reptes personals. En aquest casos podem facilitar eines de comunicació, gestió emocional per millorar les relacions amb els companys, amb el professorat, amb les seves famílies, etc.
- Com poden els estudiants i els pares accedir als serveis d'assessorament que oferiu?
Poden sol.licitar cita a través de les tutories, per la nostra pàgina web del centre, per correu electrònic o per telèfon. En qualsevol cas, sempre poden acudir directament al despatx que tenim ubicat a la segona peixera i demanar cita. Si estam disponibles en aquell mateix moment, vos atendrem.
- Quins recursos i programes oferiu per promoure el benestar emocional i mental dels estudiants?
Tenim un programa d’intel·ligència emocional a 1r d’ESO que duen a terme les mestres de pedagogia terapèutica. Sempre que sigui necessari es fan dinàmiques de cohesió grup, cercles restauratius i de resolució de conflictes tant a nivell grupal com individual. Coordinació amb altres serveis externs o entitats per xerrades, promoció d’activitats, tallers, exposicions, etc. per millorar el benestar emocional, la participació de les famílies i així fomentar el sentiment de pertinença a la comunitat.
- Com podem fer front a l'estrès i la pressió acadèmica els estudiants?
Partim de que cada persona té adquirides una sèrie d’habilitats i estratègies per fer front a les situacions que els hi genera estrès o malestar. Hi ha situacions en les quals necessitam ajuda per fer-les front i és on podem ajudar a construir noves estratègies. Per aquest motiu, és important l’autoconeixement i autoregulació i saber en quin moment és necessari demanar ajuda. També oferim de manera personalitzada orientacions per la planificació i organització de l’estudi adaptades a les necessitats de cada alumne/a.
Per suposat. És un dels punts importants de la nostra tasca, especialment en els darrers cursos de l’ESO i Batxillerat. Ens coordinem amb la UIB per tal d’oferir xerrades, tallers i jornades dirigides especialment a l’orientació acadèmica.
Moltes gràcies!
Zoé García Mateu
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada