Joana Bustamate Gómez!!!

 


Entrevista a na Joana Bustamante, exalumna de La Ribera que actualment està cursant el batxillerat artístic.


La nit de l'art jove, dissabte 23 de setembre, ciutat antiga, Palma

Enguany és el segon any que participes en la nit de l'art jove, és una bona experiència per a tu?

Sí, mostrar les meves obres sempre és una bona experiència i sobretot quan ve tanta gent a veure-les. El procés creatiu de fer cinquanta-tres obres aferrades a una paret, és molt satisfactori.

Què ens pots explicar de les obres que exposes?

Són cinquanta-tres obres, 26 fetes digitalment a la tauleta, sense llapis, amb els dits. Mai havia dibuixat digitalment i em vaig proposar practicar i d'aquí surten aquestes obres. I 26 obres a mà, 8 DIN A3 i les altres DIN A4. L'obra principal se centra en els Teen Titans que és una de les meves grans influències a l'hora de dibuixar i de la meva infància en general. Després s'estén en mbti dels voltants, mbti, és un test de personalitats que n'està basada en una teoria psicològica, però que a Corea del sud l'empren com a signes zodiacals. Doncs jo he fet una versió dels personatges de cada signe, cadascuna amb el seu codi QR que enllaça amb la pàgina oficial on s'explica el seu significat. D'aquesta manera, qualsevol persona que tingui curiositat pot saber en què consisteix cada personatge, si s'identifica amb algun i també pot fer el test.

Després ja són obres personals, que vaig fer a l'assignatura de plàstica l'any passat a 4t d'ESO. A final de curs vaig treure un 10 d'aquesta matèria i em vaig sentir molt orgullosa i és per aquest motiu que he exposat algunes de les obres més representatives d'aquest curs del Diari Gràfic. I en Guts del còmic Berserk, que va ser un encàrrec no pagat, me'l vaig quedar perquè em va agradar molt com em va quedar. I etcètera, hi ha coses que no sé per què estan aquí, però hi són i crec que són molt boniques.

Què hi ha darrere del teu pseudònim?

Darrere el meu pseudònim hi ha una broma dels meus amics, que ajunten el meu nom amb la cançó de Batman, literalment, Joana nana nana nana nana... Després me l'he quedat per utilitzar-lo, ja que personalment em passa que quan veig la foto de l'artista, llegeixo alguna cosa de la seva biografia o el resum d'un llibre, ja no soc del tot lliure per interpretar les seves obres, ja les veig amb uns prejudicis adquirits. Així que uso el pseudònim per estar més en l'anonimat. Vull separar la meva obra de la meva vida personal. L'art és art simplement.



Quins artistes plàstics t'han influït en la teva obra? Algun llibre interessant?

Artistes en relació a l'obra en digital, na Flasho D i na Yapura Mery, han estat unes de les meves grans influències. Jo volia que en les meves obres hi hagués una explosió de colors i m'he sentit identificada en la seva obra. Sobre l'aquarel·la, m'ha servit molt un llibre que em va regalar na Mabel, la meva professora de castellà que es diu "Els colors de la naturalesa". M'ha anat molt bé per trobar referències i maneres de fer.

Amb quines paraules definiries el teu estil?

El meu estil és caòtic, és bogeria, són explosions, molt de color, és surrealisme, són significats. És una bomba de rellotgeria amb molta història, és com en la pel·lícula "Oppenheimer", només veus la imatge de la bomba, però no saps el que hi ha darrere, i el que hi ha darrere és molt profund.

Quin és el teu procés de creació?

Depèn de l'obra, si és una animació amb música, necessito veure i imaginar la història, fer esbossos, l'story board, veure la cançó. Llavors primer faig un esbós bàsic, el deliniat, el color, i finalment les peces finals i el so. Si és una obra digital o en paper, cerc referències visuals a la xarxa per tenir una idea clara del que vull, faig uns quants esbossos preliminars, delineo el dibuix i dono color. Em deixo endur pel procés, el gaudeixo molt i al final sempre surt una cosa que m'agrada molt. Així i tot, el procés creatiu sempre és determinat per com evoluciona l'obra i pot variar en la seva execució, faig coses molt diverses.

Quin és el moment del teu procés de creació que et sembla més interessant?

Definitivament, el color, desconec absolutament tot allò relacionat amb la teoria del color, i, per això, faig tantes proves, moltíssimes, fins que m'agrada el resultat. Treballant el color puc estar moltes hores, des d'hores en digital, fins a dies en tècnica damunt paper.

Quins colors marquen la teva obra?

Els colors neons, fúcsia, rosa, verd i sobretot el blau. El contrast dels colors és molt potent. Un fons molt obscur, els colors com una discoteca, t'has de fixar molt per entendre el dibuix a través dels colors, sí, definitivament m'encanta l'explosió de colors brillants.

Quina és la teva tècnica preferida?

Encara he d'experimentar molt per poder triar, tinc moltes coses per aprendre, no tinc una tècnica preferida ara mateix. M'agrada treballar i experimentar amb totes. M'encanta investigar i trobar coses noves per fer.



Quines històries hi ha darrere les teves obres?

Em baso en experiències quotidianes com netejar un pinzell o temes com el de la meva obra "Two faces" que són dues cares, una en color i l'altre que és un “burotatxo”. La primera és la representació del que acostumen a veure les altres persones de mi, i l'altre representa el que veurien aquestes persones si em poguessin mirar per dins, si poguessin veure a través de mi. També faig obres per encàrrec, com la mencionada anteriorment de Guts de Berserk, llavors la meva obra és determinada per les temàtiques que se'm demanen. També hi ha obres que són simplement exercicis de dibuix d'observació com els dibuixos de les sabates. Són històries molt gracioses de viure.

Tereret te te...

Tens pensat algun nou projecte o algun gir en el teu treball?

Sí, ara estic molt entusiasmada amb el treball de recerca de batxillerat, i això és un spoiler en exclusiva per La Ribera, vull fer una animació, un curtmetratge sobre l'esquizofrènia, o sobre una artista amb esquizofrènia. La intenció és donar visibilitat als problemes de salut mental en el dia a dia i en la història, així com ho vam fer el curs passat amb el curtmetratge de les dones científiques en la història.

Vols enviar algun missatge a les teves excompanyes i excompanys de La Ribera?

Sí, qualsevol persona que hagi estat amb mi, tant m’és si et caic bé o no, si som amigues o no, si em coneixes o no. M'agraden molt les experiències noves i realment és igual si estic a l'institut, batxillerat, universitat o treballant. Jo tinc el pensament positiu, i d'aquesta manera, amb aquesta actitud m'ho passaré molt bé al llarg de la meva vida, sempre cercant coses noves. No em preocupa, m'agraden molt els canvis radicals. M'agradarà molt que pugueu veure aquesta entrevista.

Comentaris